شنبه 29 اردیبهشت 1403
EN

حج تمتع

توصیه های اخلاقی پیامبر اعظم(ص) در حج

توصیه های اخلاقی پیامبر اعظم(ص) در حج
از امام صادق علیه السّلام درباره كلام خدا الحجّ الأكبر پرسیدم

1فضیلت عمره
1 ـ پیامبر خدا صلّى الله علیه و آله : در نامه اش به عمرو بن حزم، آنگاه كه او را به امارت نجران برگزید، فرمود: عمره، حج اصغر است.
2 ـ عمر بن اُذینه: از امام صادق علیه السّلام درباره كلام خدا الحجّ الأكبر پرسیدم. فرمود: حج اكبر، وقوف در عرفات و رمى جمرات است و حج اصغر، عمره است.
3 ـ معاویة بن عمار: از امام صادق علیه السّلام درباره «روز حجّ اكبر» پرسیدم. فرمود: روز عید قربان است و حج اصغر، عمره است.
4 ـ پیامبر خدا صلّى الله علیه و آله : بدان كه عمره، همان حج اصغر است و یك عمره، بهتر از دنیاست و آنچه در آن است و یك حج، بهتر از عمره است.
5 ـ پیامبر خدا صلّى الله علیه و آله : پاداش حج، بهشت است وعمره، كفّاره هر گناه است.
6 ـ پیامبر خدا صلّى الله علیه و آله : عمره تا عمره دیگر، كفّاره (گناهانِ) میان آن دو عمره است.
7 ـ پیامبر خدا صلّى الله علیه و آله : هركس حج یا عمره انجام دهد و گناه نكند، باز مى گردد، مثل حالت روزى كه مادرش او را به دنیا آورده است.
8 ـ پیامبر خدا صلّى الله علیه و آله : چهارنفرند كه دعایشان ردّ نمى شود، تا آن كه درهاى آسمان برایشان گشوده شود ودعایشان به عرش برسد: پدر براى فرزند، ستمدیده بر ستمگر، عمره گزار تا آن كه بازگردد و روزه دار تا آن كه روزه بگشاید.
9 ـ پیامبر خدا صلّى الله علیه و آله : جهاد بزرگ و كوچك و ناتوان و زن ، حج و عمره است.
10 ـ پیامبر خدا صلّى الله علیه و آله : حج، جهاد است و عمره، مستحبّ است.
11 ـ جابر : از پیامبر صلّى الله علیه و آله درباره عمره پرسیدند كه آیا واجب است، فرمود: نه، ولى عمره انجام دادنتان برتر است.
12 ـ عبدالرحمن بن سمره: روزى در حضور پیامبر خدا بودیم. فرمود: دیشب شگفتیهایى دیدم! پرسیدیم: چه دیدى اى پیامبر خدا؟ برایمان بازگو، جانمان و خانواده و فرزندانمان فدایت. فرمود: مردى از امّتم را دیدم كه مقابلش تاریكى و پشت سرش تاریكى بود، از سمت راست و چپش و از زیر پایش ظلمت بود، غرق در تاریكى بود. پس حج و عمره او آمدند و او را از تاریكى رهانده، وارد نور كردند.
13 ـ پیامبر خدا صلّى الله علیه و آله : هركس به قصد عمره بیرون شود پس بمیرد، تا قیامت براى او پاداش عمره گزار نوشته مى شود.
14 ـ پیامبر خدا صلّى الله علیه و آله ـ وقتى عایشه به عمره مى رفت، به او فرمود ـ : پاداش تو به اندازه رنجى است كه مى برى و خرجى است كه مى كنى.
15 ـ پیامبر خدا صلّى الله علیه و آله : عمره نسبت به حج، مثل جایگاه سر نسبت به پیكر و مثل
زكات (فطره) نسبت به روزه است.
16 ـ زراره: به امام باقر علیه السّلام گفتم: چه چیزى در فضیلت، پس از حج است؟ فرمود: عمره مفرده، سپس هرجا كه خواست، برود.
17 ـ امام كاظم علیه السّلام : خداوند، نماز واجب را با نماز مستحب (نافله) كامل ساخت و روزه ماه رمضان را با روزه مستحب، و حج را با عمره كامل نمود و زكات را با صدقه.
نكته
1 ـ شایع است هر گاه روز عرفه با جمعه مصادف شود ، حجّ آن سال ، حجّ اكبر نامیده مى شود . ولى در روایات اسلامى مستندى براى این توهم نیافتیم ، حجّ اكبر در لسان احادیث حجّ مشتمل بر وقوفین و مناسك منى است در مقابل حجّ اصغر كه به عمره مفرده اطلاق مى شود.
2 ـ «یوم الحجّ الأكبر» كه در آیه سوّم سوره برائت آمده است ، در بسیارى از روایات تطبیق به «یوم النحر» شده و در برخى «یوم عرفه» ذكر شده است .


امتیاز به خبر :
خطایی رخ داده است. خطا : آرشیو در حال حاضر در دسترس نیست