پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403
EN

امنیت در سفر عمره مفرده

 

امنيت سفر عمره مفرده

اکنون که از میان خیل کثیر مشتاقان،توفیق تشرف به بیت الله الحرام و زیارت حرم نبوی (ص) و ائمه ی مظلوم بقیع علیهم اسلام، نصیب جنابعالی گردیده امیدوار است با مطالعه ی دقیق و به کار گیری این توصیه ها، از فرصتی که برای ترقی و تعالی روح ایمانی به دست آمده، کمال بهره را برده و سفری همراه با آرامش خاطر و امنیت جسم و جان داشته باشید.

قبل ازعزیمت :

* حتما قبل ازسفر نسبت به تخلیه حافظه تلفن ورایانه ، فلش مموری ویا دوربین عکاسی و فيلم برداری خوداز موارد غیر ضرور اعم از عكس هاي خانوادگي و شخصی وشماره تلفن های مراکز مهم وخاص که در طول سفر با آنها کاری ندارید اقدام نمائید..

* زایرینی که به جهت ابتلا به بیماری خاص نیاز به مصرف داروهایی که بعضا از مشتقات مواد مخدر است دارند، حتما با پزشکان معتمد سازمان مشاوره لازم را داشته باشند.

* ارز مورد نیاز خود را در ایران تهیه و در صورتی که ارز تهیه شده ، نیازمند تبدیل در کشور عربستان می باشد، حتما شماره سری آن را یادداشت کنید تا در زمان تبدیل ، با مشکلاتی که در این مقوله وجود دارد روبرو نشوید.

* با توجه به حساسیت های موجود در کشور عربستان به همراه داشتن هرگونه کتاب و نشریه حساسیت برانگیز و و غیر ضرور خودداری کنید و از کتابهایی که از سوی بعثه مقام معظم رهبری ، تهیه و تدارک گردیده است و ورود آن به عربستان مجاز می باشد ، با مشورت روحانیون کاروان استفاده نمایید.

* با توجه به بازرسی های متعدد و جدی در فرودگاه های مبدا و مقصد ، خصوصا در فرودگاه های عربستان که با استفاده از کارشناسان خبره ، سگ های مواد یاب و تجهیزات کاملا پیشرفته صورت می پذیرد لازم است از عدم وجود هرگونه مواد مخدر و مشتقات آن در ساک های خود یا لباس خویش اطمینان بنمایید چرا که در صورت کشف هرگونه مواد مخدر و به هر میزان در وسایل و یا همراه زائر در فرودگاه های ایران علاوه بر پیگیری های قضیه قطعا از عزیمت شما به سفر جلوگیری و ویزای شما ابطال خواهد شد و در عربستان بدون شک زائر در فرودگاه بازداشت و از همان جا وارد زندان می شود .

* حمل و نگهداري هر گونه قرص های كدئين دار و روان گردان به عربستان ممنوع بوده و در صورت كشف ، طبق مقررات دولت عربستان با خاطيان به شدت برخورد و اشد مجازات در مورد آنها اجرا مي شود. 

فرودگاه مبدا :

* ضمن حضور به موقع ( که سبب کاهش اضطراب شما خواهد بود) حتما پس از دریافت گذرنامه و مدارک شناسایی خویش از صحت مندرجات آن و عکس خود مطمئن شوید .

 

*  در صورتی که قصد استفاده از سیم کارت ایرانی خود را در سفر ندارید ، بهتر است آن را از گوشی خارج و به همراهان بسپارید و یا در جائی امن که از سرقت و یا گم شدن در امان باشد نگهداری نمایید .   

فرودگاه مقصد :

*  تشریفات ورود در فرودگاه های مدینه و جده به علت حساسیت های موجود ، با تاخیر های متفاوتی صورت می گیرد .  

* توصیه می شود ضمن حفظ خونسردی کامل و رعایت نظم و انضباطی که لازمه تسهیل در این امر است ،

نسبت به ممنوعیت های موجود از قبیل گرفتن عکس ، فیلم ، صلوات های گروهی ، شعارهای جمعی و سایر مواردی که توسط مدیران محترم ، بیان می شود ، توجه لازم را مبذول نمایید . 

*  در صورت بروز هر نوع مشکل ، اعم از اشکال احتمالی در شماره های ویزا و ... هرگز خود را درگیر موضوع نکنید . علاوه بر مدیر و معاون محترم کاروان ، نیروهای ستادی سازمان حج و زیارت که مستقر در فرودگاه هستند نسبت به حل مشکل شما اقدام خواهند کرد .  

* مراقبت از اموال شخصی در طول سفر ، یک وظیفه فردی است . در فرودگاه جده یا مدینه نیز ، از سالم رسیدن ساک خود ، اطمینان حاصل نمایید تا در صورت نیاز به بازرسی های گمرکی با مشکل خاصی مواجه نگردید .  

* با عنایت به قوانین و مقررات امنیتی عربستان ، به هنگام ورود در فرودگاه های عربستان انگشت نگاری و تصویر برداری از چهره مسافرین امری معمول و رایج بوده و این مساله در خصوص اتباع همه کشورها بطور مستمر و یا تصادفی صورت می پذیرد ، لذا نسبت به این مساله هیچ گونه حساسیتی نشان ندهید .  

اقامت در مدینه منوره و مکه مکرمه

هتل ها : 

* پس از رسیدن به هتل محل اقامت ، ضمن دریافت کلید اتاق و توجه به توصیه های مدیر ثابت ایرانی هتل ، کارت آدرس آن را دریافت نمایید .

* برای پیشگیری از سرقت های احتمالی که ممکن است از داخل اتاق ها صورت پذیرد ، و نگهداری از پول و اشیاء قیمتی همراه خود ، از صندوق امانات که در اتاق مدیر و یا سالن هتل می باشد ، استفاده کنید .

* در صورت بروز هر گونه مشکل و یا هر در خواستی مراتب را به مدیر راهنما و یا در صورت لزوم به مدیر ایرانی هتل که به همراه عوامل ایرانی در هتل شما مستقر هستند در میان بگذارید و جدا از برقرای ارتباط با عوامل غیر ایرانی در هتل پرهیز نمایید .

 

 

* به هیچ وجه از آسانسورهای حمل بار که عموما به زیر زمین های هتل راه دارد استفاده نکنید . خصوصا بانوان محترم و کودکان از این کار پرهیز نمایند .

* از تنها گذاشتن کودکان و دختران و یا افراد کهن سال در داخل اطاق ها و .... بپرهیزید .

* در هتل محل اقامت حتما درب ها و پله های خروج اضطراری و محل استقرار کپسول های آتش نشانی را ببینید و یاد بگیرید .

رفت و آمد به حرمین :

* مسیر های رفت و آمد به هتل محل اقامت را خوب یاد بگیرید و در صورتیکه هتل شما سرویس حمل و نقل دارد حتما از آن استفاده کنید ، حتی المقدور از وسایط نقلیه شخصی استفاده نکنید و در صورت نیاز از تاکسی استفاده نمایید .

* در تردد های خیابانی همواره مراقب جیب ، کیف و و سایل خود باشید ، متاسفانه به کرات شاهد سرقت هایی از قبیل ، جیب زنی ، کیف قاپی ، سرقت گوشی همراه و وسایل دیگر زایرین محترم بوده ایم .

* به هیچ وجه در درگیری های خیابانی مداخله نکنید و از برقراری مراودات اضافی و غیر ضروری با بیگانگان بپرهیزید . ساختگی بودن برخی از این دعواها و سوء استفاده از دخالت دلسوزانه زایرین مشکلاتی را بدنبال داشته است .

* روادید صادره برای شما به منظور زیارت است ، لذا توصیه می شود از گشت و گذارهای تفریحی در حومه شهر ها و همچنین تردد به شهر های دیگر جدا پرهیز نمایید که عدم رعایت آن می تواند بهانه ای جهت بازداشت شما باشد .

* در صورت بروز تصادف و یا مشاهده آن حتما شماره خودرویی که با شما و یا سایر زایرین ایرانی اصابت نموده را یادداشت نمایید ، در صورت اعزام به بیمارستان حتما مدیر یا معاون کاروان را در جریان قرار داده و در هیچ یک از مراکز عربستان اعم از بیمارستان ، ( مرکز شرطه ) کلانتری ، بازداشتگاه و ... بدون حضور وی یا نماینده سازمان حج و زیارت ، برگه ای را که از محتویات آن اطلاع ندارید امضاء نکنید .

حرمین شریفین و اماکن مقدسه :

رعایت قوانین و مقررات کشور میزبان و احترام به آن به طور عموم ، یکی از ضرورت های لازم است که قواعد حاکم بر حرمین شریفین نیز از جمله آن هاست ، لذا انجام ندادن موارد زیر که برخی از نکات برجسته این قواعد است ، اکیدا توصیه می گردد :

 

 

* استفاده از مهر برای نماز خواندن ، عکسبرداری و فیلمبرداری ، قرائت نماز فرادا هنگام نماز جماعت قرائت دعا با صدای بلند ، رفت و آمد از مقابل نمازگزاران ، بوسیدن ضریح و حرم شریف نبوی یا بقیع مطهر ، قرائت دعاهای گروهی ، نوشتن یادداشت در قرآن ها ، جدال و درگیری ، فریاد زدن ، روی زمین گذاشتن قرآن و رعایت نکردن نظافت .

* گاهی اوقات در هنگام ورود بانوان محترم به حرم شریف نبوی و در بازرسی هایی که انجام می شود از همراه داشتن گوشی تلفن همراه ، دوربین عکاسی و وسایل اضافی ممانعت می گردد چون این عمل بدون سازمان و برنامه ریزی انجام می شود احتمال سوء استفاده افراد فرصت طلب و مفقود شدن و یا حتی سرقت گوشی های زایرین متصور است .

* سعی نمایید با مامورین و نیروهای خدماتی مسجد الحرام و حرم شریف نبوی همکاری داشته باشید و از بحث و جدل و یا دخالت در کار پلیس مستقر در حرمین جدا پرهیز نمایید .

* دوربین هایی که در حرمین شریفین ، کارگذاشته شده ، به صورت دائمی در حال رصد کردن افراد حاضر در این مکان هاست که این مسئله ، شامل قسمت بانوان نیز می باشد . توصیه می شود زایرین محترم در رفتار خویش دقت نمایید و خصوصا بانوان محترمه نسبت به رعایت کلیه مسائل شرعی از جمله حجاب دقت لازم را داشته باشند .

* برخی عوامل تندرو و مغرض که تمامی تلاش خود را برای اختلاف افکنی بین مسلمانان ( شیعه و سنی ) می نمایند ، اقدام به اعمالی از قبیل توهین به شیعیان و ایجاد مزاحمت به هر بهانه ای می نمایند . شایسته است از هرگونه بحث و جدل و درگیری با آنها پرهیز نمایید .

* با توجه به حساسیت پلیس و نیروهای تبلیغی سعودی از به همراه داشتن انواع روزنامه ، نشریه ، بولتن ، اطلاعیه ، دیسکت ، CD، کتاب و ... در محوطه حرمین شریفین و یا هنگام عبور از مسجد النبی و مسجد الحرام که بعضا باعث دستگیری زایرین گردیده ، جدا خودداری نمایید .

* در فرهنگ عرب بلند کردن کفش به طرف کسی بدترین توهین قلمداد می شود ؛ دقت کنید اگر کفش های خود را همراه می برید حتما در کیسه مربوط قرار دهید .

* از استفاده از سجاده هایی که بر آنها تصویر (ضریح ائمه (ع) و یا اسامی و القاب ائمه اطهار (ع) منقوش است خودداری نمایید .

* در حرمین شریفین همواره مراقب جیب ، کیف و محل نگهداری پول و اشیاء قیمتی خود باشید ، سارقین همیشه و در شکل های مختلف در کمین بوده و مترصد فرصت جهت سرقت هستند .

نکات ویژه که باید در حرمین دقت شود :

* یکی از مقرراتی که در مسجد الحرام وجود دارد و بطور جدی اجرا و بعضا عدم رعایت آن سبب دستگیری و بازداشت زایر می شود . قائده ای به نام تلصیق است ، آقایان محترم در هنگام طواف مراقب باشند تا حتی المقدور بدن آنها با بانوانی که جلوی آنها قرار می گیرند تماس برقرار نکند . عموما دستگیری به این اتهام در کنار حجر الاسود که از شلوغی خاصی برخوردار و با دوربین های مدار بسته متعدد کنترل می شود اتفاق می افتد .

لازم به ذکر است بدلیل اینکه عموما زنان دستگیر نمی شوند اثبات اینکه شما محرم خویش را جهت استلام حجر همراهی می نموده اید کاری دشوار و شاید طولانی باشد و تا اثبات موضوع چند روزی را در بازداشت باشید . بدیهی است اگر خانمی از شما شاکی شود برخورد و پیگیری به شکل مضاعف تری صورت می گیرد . پس نهایت دقت را بنمایید .

* قبرستان مطهر بقیع و در کنار محل دفن ائمه اطهار (ع) به علت وجود مامورین امر به معروف و نهی از منکر سعودی یکی از پر مسئله ترین مکان های زیارتی عربستان است . حضور عوامل مغرض و تندرو که صرفا تمام همت خود را برای اختلاف و تفرقه افکنی بین مسلمانان می نمایند ، در تلاش هستند تا با ایجاد فرصت به تبلیغ باورهای خویش و توهین به مقدسات شیعیان بپردازند . مراقب باشیم با ورود به بحث و جدل با ایشان ، این فرصت را به آسانی در اختیار آنها قرار ندهیم . با عنایت بهروش تبلیغی این افراد که عموما مباحثه را به مجادله تبدیل می کنند و کوتاهی فرصت حضور در بقیع شایسته است به جای پرداختن به مجادله بهره معنوی از حضور در بقیع را برده و فقط مشاهدات خود را به مسئولین کاروان و ستاد گزارش نمایید .

* در تمام مراحل زیارت و حضور در حرمین شریفین و اماکن مقدس ، همواره مراقب رفتار خود باشیم و از انجام کارهای بدون اساس و غیر ضرور مانند برداشتن خاک از بقیع ، انداختن عریضه در داخل حرمین شریفین و یا بر روی قبور ائمه ، تهیه فیلم و تصویر و ... جدا بپرهیزیم . موارد فوق بطور جدی و با کنترل دقیق توسط دوربین های مدار بسته ، پیگیری می شود .

تعامل با بیگانگان :

* در تعاملات خود با بیگانگان ( عوامل غیر ایرانی هنل ، رانندگان ، زایرین سایر کشورها ، فروشندگان و... ) نهایت دقت را داشته باشید و از دادن هرگونه اطلاعات فردی شامل تلفن و آدرس خود در ایران و یا مطالب مهم میهن عزیزمان به آنها خودداری نمایید .

* در طول سفر از برقراری ارتباط و تماس های غیر ضرور و خارج از عرف معمول زیارت با بیگانگان جدا خودداری نمایید .

 

* بعضا افرادی از سوی عوامل تندرو و مغرض شما را طعمه قرار داده و با طرح مسائل عقیدتی و سئوال پیرامون آن ، عامل بازداشت شما می شوند . لذا شایسته است غیر از افراد مسئول در این زمینه ، سایر زایرین از پاسخگویی و ایجاد تعامل این چنینی جدا خودداری فرمایند .

* نسبت به تمامی تماس ها و ارتباطات بدون زمینه قبلی ، حساس باشید و از پاسخگویی به تماس های تلفنی ، بلوتوث و پیامک های ناشناس و همچنین از پذیرش دعوت به مهمانی خودداری نمایید .

* مکالمات بین الملل ، مکالمات حساس و قابل شنودی است . لذا از طرح مسائل مهم کشور در مکالمات خودداری نمایید .

* به هیچ وجه به مسائل سیاسی کشور میزبان ورود نکرده و از هرگونه اظهار نظر پیرامون مقامات مملکتی و یا سیاست های کشور میزبان خودداری نمایید .

دستگیری و یا بازداشت :

جهت پیشگیری از بازداشت شدن در کشور بیگانه بهترین کار رعایت قوانین آن کشور و مرتکب نشدن به اعمال خلاف مقررات و قانون آن کشور است اما در صورت بازداشت و دستگیری به هر دلیل :

* به هیچ وجه به خود اضطراب راه نداده و خونسرد باشید . شما به صورت قانونی وارد آن کشور شده اید و پیگیری های لازم از سوی سازمان حج و زیارت و کنسولگری ایران صورت خواهد پذیرفت .

* حتما هنگام بازداشت از طریق سایر زایرین ایرانی و یا خودتان مراتب را به اطلاع مدیر و یا معاون کاروان برسانید .

* از امضاء هرگونه برگه ای که به محتوای آن آگاه نیستید خودداری نمایید و درخواست کنید نماینده سازمان حج و یا نماینده کنسولگری ایران حضور پیدا نمایند .

* طبق ماده 36 کنوانسیون وین که از قوانین بین المللی می باشد ، هر فردی که در کشور دیگری بازداشت شود باید با حضور نماینده رسمی کشور متبوع خودش در کشور مهمان ، مورد بازجوئی قرار گیرد.

* در صورت آشنایی و تسلط به زبان عربی و انگلیسی باز توصیه می شود درخواست کنید که نماینده ایرانی حضور یابد چرا که آنها علاوه بر تسلط بر زبان بر امور جاری و پیگیری ها و .... نیز واقف هستند.

*از دادن هرگونه اطلاعات اضافی و یا اطلاعات شخصی خود در ایران از قبیل آدرس و تلفن ، شغل و... خودداری و صرفا آدرس و تلفن هتل محل اقامت خود را در شهر مدینه منوره و یا مکه مکرمه اعلام نمایید .

* از هرگونه بحث اضافی و یا درگیری فیزیکی با مامورین بطور اکید خودداری و در محیط بازداشت به کسی اعتماد نکنید .

توصیه های عمومی :

* کارت شناسایی زایر که به شما تحویل می گردد را همواره تا پایان سفر از خود جدا نکرده و در حفظ و نگهداری آن کوشا باشید.

* با توجه به کافی بودن گذرنامه به عنوان مدرک شناسایی و مشکل ساز شدن سایر مدارک اضافی از جمله کارت عضویت در نهادها و سازمان های دولتی جدا از همراه بردن هرگونه مدارک شناسایی اضافی غیر ازگذر نامه و کارت زایر خودداری کنید.

* در صورت جدا شدن از هم کاروانی ها ضمن حفظ خونسردی کامل از تحرک اضافی پرهیز و در صورت امکان با مدیر یا معاون و یا هر یک از همسفران تماس و مراتب را اطلاع دهید و یا به هتل های محل اقامت ایرانی ها و یا دفاتر ستادها که عموما با پرچم جمهوری اسلامی ایران مشخص است مراجعه و یا در نهایت با مراجعه به پلیس و ارایه کارت شناسایی خود را به همسفران برسانید. و به هیچ وجه نگران گم شدن نباشید.

*کتب نوار و نشریات و سایر اقلام تبلیغی که در عربستان توزیع می شود عموما دارای محتوای تبلیغ علیه اهل بیت عصمت و طهارت است لذا حتی المقدور از دریافت آنها خودداری و در صورت دریافت از پاره کردن و یا دور انداختن خودداری و آنها را تحویل روحانی و یا مدیر کاروان نمایید.

* فراموش نشود که استعمال دخانیات در عربستان ممنوع بوده و انجام این عمل در حرمین شریفین یا محوطه بیرونی آنها گاهی اوقات سبب بازاشت افراد گردیده است .

* گاهی اوقات مشاهده شده برخی افراد سودجو با ارسال پیامک و اعلام اینکه شما در مسابقه ای برنده و یا در صورت ارسال پیامک به شماره ای از تخفیفی بهره مند می شوید و یا .... از شما بخواهند پیامکی یا تماسی را با شماره ای برقرار نمایید. در پی این ارتباط کل مبلغ شارژ سیم کارت شما را تخلیه می نمایند.

* حفظ شئونات اخلاقی را در تمام مراحل سفر سرلوحه خود قرار داده و همواره به یاد داشته باشید شما نماینده کشور پر افتخار و سربلند جمهوری اسلامی ایران می باشید .

* بانوان محترم ضمن حفظ حجاب اسلامی از پوشش هایی که از نظر مدل یا رنگ با فرهنگ کشور میزبان مغایرت دارد جدا بپرهیزند و معرف زن ایرانی و مسلمان باشند .

* حتما ، زمان خرید را طوری تنظیم کنید که مصادف با زمان نماز نباشد که با تعطیلی فروشگاه ها مواجه شوید. دقت کنید تمامی فروشگاه ها به دوربین مدار بسته مجهز است ، پرو لباس در عربستان مرسوم نیست و بعضا ممنوع است ، از خرید اشیاء و یا خوراکی و ... که نسبت به آن آگاهی ندارید پرهیز فرمایید، مراقب سارقین باشید .

* از بيان ميزان و محل نگهداري وجوه نقد و اشياء قيمتي خود به ديگران خودداري نماييد .

 

* هنگام خروج از محل اقامت به منظور خريد، از به همراه بردن وجوه نقد بيش از حد ضرورت خودداري نماييد .

* هنگام خروج از اتاق ، اشياء و وسايل خود را در داخل ساك و چمدان قرار داده و در آن را قفل نماييد و از بسته بودن درب و پنجره اتاق اطمينان حاصل نماييد. هنگام بازگشت به اتاق وسايل خود را كنترل و از وجود آنها مطمئن شويد .

* هميشه براي تردد، امن ترين مسير را (اگر چه طولاني باشد) جهت رسيدن به مقصد انتخاب كنيد و از مسيرهاي روشن و قابل اطمينان خيابان ها اصلي استفاده نموده و سعي كنيد مسير و زمان حركت راخودتان انتخاب كنيد .

* اجتناب و دروي از يك حادثه، بهتر از درگير شدن با آن است و بهترين راه اطمينان از اين امر، دور نگه داشتن خود از خط و مواجه نشدن با آن است .

 

 

* هنگام استراحت در اتاق، حتماًً درب اتاق خود را قفل نماييد .

* ورود عوامل بومي به اتاق زائرين(به ويژه اتاق بانوان محترمه) به هر دليل، بدون هماهنگي و حضور عوامل ايراني ممنوع مي باشد . در صورت مشاهده مراتب را فوراً به مدير ثابت هتل و يا مدير راهنماي كاروان اطلاع دهيد .

* از تنها گذاشتن كودكان، بانوان و افراد مسن در اتاق جداً پرهيز نموده و از تردد آنها در سالن ها ، طبقات، راهروهاي هتل بويژه در ساعات خلوت جلوگيري نماييد .

* تلفن همراه خود را حتي براي مدت زمان كوتاه در اختيار افراد غير، از جمله فروشندگان سيم كارت قرار ندهيد. زيرا در غير اين صورت امكان كپي نمودن يا تخليه اطلاعات حافظه آن، تعويض سيم كارت و ارائه سيم كارت بدلي و ... مسير خواهد گرديد .

* ورود هر گونه اسناد،كتب، وسايل و كالا به حرمين شريفين ممنوع مي باشد.

* در اماكن پر ازدحام همچون [مطاف كعبه، حجر الاسود، حجر اسماعيل، بقيع و حرم شريف نبوي(ص)] سارقين اقدام به سرقت تلفن همراه وجوه نقد مي نمايند، حتي الامكان از تلفن همراه خود در محل استراحت و هتل استفاده نماييد .

* هنگام حضور در حرمين شريفين به دليل احتمال دستبرد و جابجايي، از سپردن كيف و اموال خود به افراد ناشناس و يا قرار دادن آنها بر روي زمين خودداري نماييد .

* بانوان محترمه از تردد در معابر عمومي، فروشگاهها، سوار شدن به وسايل نقليه(خودروهاي شخصي) به صورت انفرادي، جداً خودداري نمايند .

* هنگام ورود به مسجد شجره جهت محرم شدن از قرار دادن اشياء قيمتي و وجوه نقد در داخل اتوبوس پرهيز نموده و در خصوص نگهداري آن با مدير كاروان هماهنگي نماييد .

* طبق مقررات عربستان هرگونه فيلم برداري و عكسبرداري از حرمين شريفين ، بقيع، اماكن دولتي، نظامي، طرح هاي زير بنايي، پلها، و زيرگذرها ممنوع مي باشد. در صورت مشاهده توسط مأمورين، افراد خاطي بازداشت و تجهيزات آنان ضبط مي گردد .

* هنگام ورود به مكه مكرمه قبل از ترك اتوبوس وسايل خود را كنترل نماييد تا چيزي از شما جا نمانده باشد. در غير اين صورت مراتب را سريعاً به مدير هتل و مدير كاروان خود اطلاع دهيد تا قبل از اينكه راننده محل را ترك نمايد موضوع پيگيري شود.