شنبه 29 اردیبهشت 1403
EN

حج تمتع

جدیدترین تغییرات در توسعه مسجدالحرام

  • 06 خرداد 1393
  • 11:41
  • حج تمتع
  • 66 دیدگاه
  • 1182 بازدید
  • Article Rating
 جدیدترین تغییرات در توسعه مسجدالحرام

طرح توسعه مسجدالحرام برای افزایش گنجایش و پذیرش زائران در ایام حج و عمره بیش از یكسال است كه شروع شده و مراحل مختلفی را پشت سر گذاشته است و هرروز كه می گذرد ظاهر و چهره قدیمی ترین مسجد و عبادتگاه جهان تغییر می كند.

به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی لبیک به نقل از  حج ، طرح توسعه حرم مكی در مسجدالحرام به صورت شبانه روزی در حال انجام است و امروز مهمترین خبر درباره این مكان مقدس چگونگی روند اجرای این طرح بزرگ و اطلاع از جزئیات آن است.

این تغییرات به ناچار باید انجام شود زیرا عاشقان و منتظران زیارت خانه خدا سال هاست كه در نوبت اعزام هستند و باید برای افزایش ظرفیت پذیرش زائران از نقاط مختلف دنیا ابتدا زیر ساخت های لازم فراهم آید براین اساس كشور میزبان اقدام به اجرای طرح توسعه حرم مكی گرفته تا بتواند هر سال تعداد بسیار زیادی از زائران را در حج و عمره پذیرش كند.

طرح توسعه مسجدالحرام از بزرگترین طرحهایی است كه حرم شریف مكی در طول تاریخ شاهد آن بوده است.

كار در طرح توسعه مسجدالحرام در سه محور اصلی اجرا می‌شود، اولین محور توسعه خود حرم است تا پس از اجرای طرح، ظرفیت آن به دو میلیون زائر و نمازگزار برسد.

محور دوم مربوط به صحنهای خارجی است كه شامل سرویسهای بهداشتی، گذرگاه ها، تونلها و دیگر اماكن پشتیبانی است كه برای روان‌تر شدن حركت ورود و خروج زائران، عمره گزاران و حجاج عمل می‌كند.

محور سوم هم در منطقه خدماتی و سیستم تهویه، برق و آب خلاصه می‌شود.

فضایی كه طرح توسعه در آن اجرا می‌شود، 750 هزار متر مربع است و شامل توسعه صحنهای حرم از سمت الشامیه می‌شود كه از باب المروه آغاز و به حاره الباب و جبل هندی در الشامیه و آغاز الحفائر از سمت باب ملك فهد منتهی می‌شود.

ملك عبدالله با اجرای طرح توسعه صحنهای شمالی مسجدالحرام و نیز صحنهای شمالی حرم تا عمق 380 متر و احداث تونلهایی برای عبور زائران و ایستگاه خدماتی به مساحت 300 هزار متر موافقت كرده است.

اقدامات اجرایی در مرحله دوم طرح توسعه صحن طواف هم همچنان ادامه دارد.

طرح توسعه صحن طواف به مدت سه سال ادامه می‌یابد و قرار است ظرفیت آن از 50 هزار نفر در هر ساعت به 105 هزار نفر در هر ساعت برسد، صحن طواف، نقطه حساس و شلوغ مسجدالحرام را تشكیل می‌دهد
امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

خطایی رخ داده است. خطا : آرشیو در حال حاضر در دسترس نیست